niedziela, 20 kwietnia 2008

Demony

Demon (gr. δαίμων daimon - dosł. ten, który coś rozdziela lub ten, który coś przydziela, także: nadprzyrodzona potęga, dola; łac. daemon) – istoty występujące w wielu wierzeniach ludowych, mitologiach i religiach, które zajmują pozycję pośrednią między bogami a ludźmi, między sferą ziemsko-ludzką, materialną a sferą boską, czysto duchową; istoty o cechach na wpół ludzkich, na wpół boskich; najczęściej są to nieprzyjazne człowiekowi duchy, związane pierwotnie z pojęciem nieczystości sakralnej.

W religii greckiej demon to początkowo nieosobowa moc nadprzyrodzona, którą z czasem zaczęto wyobrażać sobie w postaci różnych duchów podrzędnych bogom. Pierwotnie pojęcie to miało charakter ambiwalentny, stanowiło zarówno pozytywne jak i negatywne określenie nadludzkiej istoty - demony bywały groźne, ale i dobrotliwe (jako takie pełniły na przykład funkcję duchów opiekuńczych - w takim rozumieniu pisali o demonach m.in. Platon, Sokrates, Heraklit). Od czasów Ksenokratesa, wraz z rozwojem koncepcji dualizmu, demony zaczęto utożsamiać przede wszystkim ze złem, bowiem wszelkie uwikłanie w materię uważano za złe (więc i istoty powiązane z materią choćby częściowo).

Komentarze (1):

Anonymous Anonimowy pisze...

Demony rulezzz! Demony opanujcie świat! xD A tak nawiasem mówiąc to blog wy-je-bi-sty xD po prostu. A co do tego opisu ciebie, to chciałabym tylko dodać, że ja nie jestem zakręcona, tylko walnięta młotkiem. Z resztą to wszystko przez to, że jak byłam mała to spadłam z kołyski, i miałam wstrząs mózgu i ten mózg musieli mi odsysać i teraz już mam pustą głowę xD Ale siem rozpisałam... Pozderka 4u! ;*** xD

20 kwietnia 2008 16:40  

Prześlij komentarz

Subskrybuj Komentarze do posta [Atom]

<< Strona główna